Zastosowanie postów w profilaktyce

Zastosowanie postów w profilaktyce

Post jest chyba najstarszą znaną interwencją dietetyczną. Praktycznie każda wielka religia odziedziczyła w swej spuściźnie jakieś odniesienia do postów, które zalecane są wyznawcom z różnych powodów. Posty, czyli powstrzymywanie się od spożywania jedzenia, a czasami też picia, mają długą tradycję. Czy posty są dobre dla zdrowia?

Przodkowie ludzi, którzy prowadzili łowiecko-zbieracki tryb życia pościli przymusowo. Pory roku zmieniały się od zawsze i np. zimą dostęp do pożywienia był ograniczony. Czasami też nieprzewidywalne okresy złej pogody nawet w dogodnych porach roku zmniejszały szansę na znalezienie pokarmu. Posty są więc nieodłączną częścią ludzkiego życia od niepamiętnych czasów. Organizmy ludzi musiały więc na drodze doboru ewolucyjnego dostosować się do częstych i nieprzewidywalnych postów.

Badania, szczególnie badania na zwierzętach, potwierdzają niezwykłą skuteczność postów w życiu człowieka. Posty, choć niewygodne i nieprzyjemne, są dla zdrowia korzystne. Np. rezusy, które przez wiele lat spożywały tylko ograniczoną ilość pożywienia, są zdrowsze i żyją nieco dłużej od swoich towarzyszy, którzy jedli tyle, ile tylko chcieli.

Pierwsze badania na ludziach potwierdzają skuteczność postów i ich dobroczynny wpływ. W pewnej badanej grupie ludzie przez pięć kolejnych dni spożywali tylko niewielki posiłek każdego dnia, zupę warzywną i dodatkowo suplementy witaminowe, by zapewnić sobie odpowiednią ilość mikroskładników odżywczych. Ludzie ci, w porównaniu do grupy kontrolnej, mieli znacznie lepsze wskaźniki, wskazujące na zdrowie, np. niższe ciśnienie krwi, czy też lepszy cholesterol.

W chrześcijaństwie post stracił współcześnie na znaczeniu, jednakże dawniej był powszechną praktyką i poszczono znacznie intensywniej, niż dzisiaj. Mało kto wie o tym, że niektóre księgi Biblii zalecają post, jako dobry dla zdrowia. Np. w Księdze Daniela opisany jest post o wodzie i warzywach, który sprawił, że stosujący go młodzieńcy byli zdrowsi i bardziej żywotni.

Posty należy jednak stosować z umiarem i rozsądkiem, najlepiej przy konsultacji z lekarzem. O ile krótki, np. jednodniowy post nikomu nie powinien zaszkodzić, o tyle dłuższe posty mogą mieć niespodziewany, negatywny wpływ na zdrowie.